Dziś mamy 28 marca 2024, czwartek, imieniny obchodzą:

13 października 2022

Dzień Edukacji Narodowe już jutro. Kilka słów o autorytecie nauczyciela

fot. pixabay

fot. pixabay

Zawód nauczyciela jest trudny i wymagający: oczekuje się# od nas wiedzy, kompetencji, ale też umiejętności komunikacyjnych i społecznych, odporności psychicznej, kreatywności, umiejętności negocjacyjnych, a także dyspozycyjności, zdolności niesienia pomocy i wsparcia.

Jesteśmy poddani ciągłym ocenom i obserwacjom: ze strony osób i instytucji decyzyjnych, rodziców, uczniów, a także kolegów z pracy, a nawet społeczeństwa. Często mówi się o kryzysie autorytetów w obecnym świecie, a właśnie zawód nauczyciela zawsze powiązany był z dużym szacunkiem i budził autorytet w społecznościach. Przysłowie chińskie mówi: „Jeden dzień z Mistrzem znaczy więcej niż miesiąc zgłębiania mądrych ksiąg”. Jeśli mieliśmy szczęście spotkać takich „Mistrzów” na swojej drodze, pamiętamy ich przez całe życie.

Autorytet zdobywa się na trzy sposoby: formalnie, osobowością, wiedzą.
1. Autorytet formalny
Mają go np. profesorowie uniwersytetu, rektorzy czy dyrektorzy, a więc związany on jest z tytułem, pozycją społeczną, stanowiskiem. Jednak autorytet formalny szybko się skończy, gdy nie idzie w parze z charyzmą lub wiedzą.
2. Autorytet oparty na osobowości
Jego podstawą jest ciekawa osobowość. Charyzmatyczny nauczyciel nie musi podnosić głosu, by słuchano go z uwagą. Zaraża swoją pasją, entuzjazmem, własnym przykładem nakłania do wysiłku.
3. Autorytet oparty na wiedzy
Oparty jest na dużej wiedzy i stosownych umiejętnościach.

Budowanie autorytetu nauczyciela oparte jest przede wszystkim na kształtowaniu relacji miedzy nauczycielem a uczniami uwzględniającej autonomię obu podmiotów. Autorytet nauczyciela – mistrza i przewodnika – wymaga przestrzegania zasad poszanowania godności ucznia. Jednocześnie nauczyciel, który jest odpowiedzialny, otwarty, słuchający, nie krytykujący i konsekwentny, może liczyć na szacunek uczniów.

Drogi Nauczycielu, pamiętaj, że fakt bycia nauczycielem nie gwarantuje Ci tego, że będziesz dla uczniów autorytetem, musisz na niego zapracować. Może pomogą Ci poniższe sugestie (sprawdzone przez „kolegów po fachu” a potwierdzone w badań dot. potrzeb uczniów), a może już taki jesteś?

 Zawsze traktuj dzieci z należytym szacunkiem – niezależnie od ich wieku. Nie poniżaj, nie używaj sarkazmu, ale też stawiaj wyraźne granice.
 Pokazuj swoje mocne strony, umiejętności i wiedzę. „Zarażaj” dzieci swoim zapałem i zaangażowaniem.
 Nie walcz o utrzymanie autorytetu za wszelką cenę, bo – paradoksalnie – obniża to twój autorytet. Przyznaj, że popełniłeś błąd – nauczysz uczniów tego samego. Jednocześnie bądź ekspertem w swojej dziedzinie, a jak czegoś nie wiesz – to sprawdzaj i szukaj.
 Bądź autentyczny, komunikuj się w sposób otwarty, jednoznaczny, bez uciekania się do gier międzyludzkich. Uczniowie cenią dobrą atmosferę na lekcji, ale też wcale nie oczekują zbytniej pobłażliwości.
 Nie wymagaj okazywania wdzięczności, nie wymuszaj bezwzględnego podporządkowania i zgody bez podawania uzasadnień. Natomiast bądź konsekwentny w egzekwowaniu reguł, przyjętych w klasie zasad i umów. Określ granice i normy – jeżeli tego nie zrobisz Ty – zrobi to któryś z uczniów (nieformalny lider).
 Przyjmij na siebie odpowiedzialność za relacje z uczniami, ponieważ to Ty jesteś dorosły. Nie możesz stać się ich kumplem, nie możesz też obrazić się na nich jak ich kumpel (młodzież potrzebuje mądrego dorosłego, kumpli znajdzie sobie wśród rówieśników).
 Bądź przewidywalny, ale nie sztywny. Dotrzymuj obietnic.
 Okazuj ciepło, życzliwość, wsparcie, ale w sposób dostosowany do uczniów. Szanuj przy tym swoje granice i nie rób tego wbrew sobie, bo przestaniesz być autentyczny.
 Pomagaj uczniom, gdy im trudno, ale słuchaj uważnie, jakiej pomocy od Ciebie oczekują. Nie narzucaj własnych rozwiązań.
 Wybaczaj. Prawdziwe autorytety wybaczają!
 Bądź sprawiedliwy, a przynajmniej staraj się.
 Daj sobie prawo do błędu. Życie toczy się dalej i zawsze masz szansę naprawić swój błąd.
 Dostrzegaj w uczniach to, co najlepsze. Masz prawo kogoś nie lubić, ale pamiętaj, że każdy ma w sobie dobre strony. Pracuj również z tymi, których nie darzysz sympatią (tak robią profesjonaliści), a często odkryjesz coś zupełnie zaskakującego.
 Bądź spójny i wiarygodny – postępuj zgodnie z zasadami, które głosisz.

Co warto w sobie rozwijać, nad czym możemy popracować? Polecam takie tematy:
zdolność słuchania i obserwowania, komunikacja, mowa ciała, kształtowanie własnego wizerunku, radzenie sobie ze stresem i emocjami, mediacje i negocjacje, wiedza o potrzebach rozwojowych młodzieży.

Wszystkim Nauczycielom dziękujemy za dotychczasową współpracę z nami i życzymy w dniu naszego wspólnego święta poczucia spełnienia i satysfakcji z wypełnianych ról, a także tego, żeby pozostali w pamięci swoich uczniów jako ich Mistrzowie i Przewodnicy. Życzymy zdolności dostrzegania własnych zasobów i korzystania z nich, a także umiejętności dawania wsparcia innym i akceptacji tego, że każdy z nas też ma prawo do otrzymywania pomocy od innych.

Materiał: Ewa Burzyńska – psycholog nauczyciel oraz cały zespół Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nakle nad Notecią

Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.

 

 

 

 

 

Oceń artykuł: 13 10

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Stopnie alarmowe cyberprzestrzeni? Co oznaczają i czym się charakteryzują?

Stopnie alarmowe są sygnałem dla służb i administracji publicznej# do zachowania szczególnej czujności. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia, można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP. Jakie mamy stopnie alarmowe, kiedy są ogłaszane i czym się charakteryzują?

(czytaj więcej)
0

Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej. Nowe przepisy

W życie wchodzą przepisy przyjęte w ramach# ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Od dziś przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek blokować wiadomości podszywające się pod podmioty publiczne. Jak to działa?

(czytaj więcej)
0

Ujawniono kilka sztuk niewybuchów. Pochodzą z czasów II Wojny Światowej

Podczas prac polowych w #Dużej Cerkwicy zostały znalezione niewybuchy pochodzące z okresu II Wojny Światowej. Niebezpieczne znaleziska do czasu przyjazdu saperów zabezpieczyli policjanci. Funkcjonariusze ostrzegają, że takich przedmiotów pod żadnym pozorem nie wolno dotykać ani przenosić !!!

(czytaj więcej)
0

Pod Bydgoszczą wylądowało UFO? Tajemniczy spodek pod lasem

- To spodek obcej cywilizacji, UFO, a może to jakieś urządzenie szpiegowskie# z innego kraju? - spekulują mieszkańcy Tarkowa Dolnego w powiecie bydgoskim na widok dziwnego pojazdu, który stanął na jednej z łąk pod lasem w powiecie bydgoskim.

(czytaj więcej)