Dziś mamy 20 października 2021, środa, imieniny obchodzą:

31 sierpnia 2021

Jak przygotować posiłki pełne witamin? Nawet późnym latem to proste

fot. pacjent.gov.pl

fot. pacjent.gov.pl

Jak jeść zdrowiej? Jak przygotować posiłki pełne# witamin, błonnika, minerałów, probiotyków i prebiotyków? Latem, nawet późnym, jest to bardzo proste.

Latem na drzewach, krzewach i krzakach dojrzewają różnorodne owoce, a na grządkach – warzywa. A owoce i warzywa to naturalne źródła witamin, minerałów, antyoksydantów i innych dobrych dla zdrowia składników. O tym, jak wykorzystywać je w diecie, przeczytasz w poradniku z propozycjami posiłków i przekąsek na lato: Kuchenne inspiracje z NFZ. Lato. Przygotował go Narodowy Fundusz Zdrowia.

Zawartość książki

Książka zawiera przepisy na dania na bazie aromatycznych warzyw i owoców typowych dla lata. O porcji owoców i warzyw należy bowiem pamiętać przy każdym posiłku. Jest podzielona na kilka części, w które są zgrupowane przepisy na:

  • śniadania – śniadanie powinno być podstawowym posiłkiem dnia i stanowić ok. 25–30% dziennego zapotrzebowania na energię; jego jakość ma decydujący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu
  • zupy – zazwyczaj są niskokaloryczne, przygotowane na bazie warzyw oraz wody, ale dają uczucie sytości, zaspokajają głód i powstrzymują od podjadania pomiędzy posiłkami; doskonale uzupełniają poziom płynów w organizmie i chronią przed odwodnieniem; szczególnie zdrowe są zupy jarzynowe
  • sałatki – to jedne z najzdrowszych i najprostszych potraw; sałatka z owoców czy warzyw, z dodatkiem świeżych ziół, jest szybkim daniem, wystarczy kilka składników, odrobina dressingu i dobre dodatki
  • desery i koktajle – owoce dają nam wiele możliwości na zrobienie świeżych i zdrowych deserów, nie sięgajmy po gotowe słodycze
  • dania dla seniorów – odpowiednia dieta poprawia kondycję fizyczną i psychiczną, pozwala cieszyć się zdrowiem i wigorem pomimo procesu starzenia się organizmu.

Zbilansowana dieta pomoże Ci utrzymać dobry stan zdrowia, wzmocnić odporność oraz uchronić się przed takimi chorobami, jak np.: nowotwory, otyłość, cukrzyca typu 2, nadciśnienie.

Podstawą dieta DASH

Książka powstała w oparciu o przepisy dostępne na portalu Diety NFZ. Ich walorem jest to, że przygotowane zostały w oparciu o DASH (ang. Dietary Approches to Stop Hypertension, czyli plan żywieniowy w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia tętniczego), uważaną za najzdrowszą dietę świata, zalecaną przez polskie i światowe towarzystwa medyczne, m.in. diabetologiczne i kardiologiczne. Jej założenia są uniwersalne i proste do stosowania, a produkty łatwo dostępne. Dietę DASH charakteryzuje wysokie spożycie warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, niskotłuszczowych produktów nabiałowych i ryb, będących źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 oraz witaminy D.

Materiał: pacjent.gov.pl

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Prowadzenie akt osobowych
od 30PLN
Pomidor malinowy
4,99PLN
Szkolenia p.poż.
od 50PLN
Konstrukcje stalowe
Balustrady Bramy Ogrodzenia
Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Cytryna
3,99PLN
0

Chrupiący, świeży i pachnący. Dziś Światowy Dzień Chleba

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika#, że przeciętny Polak zjada blisko 40 kg chleba rocznie. Nie wyobrażamy sobie bez niego śniadania, często jemy go do obiadu, a i na kolację sprawdza się równie dobrze. Z okazji Światowego Dnia Chleba (16 października) bierzemy chleb pod lupę i podpowiadamy, jakie pieczywo wybrać oraz jak samodzielnie przygotować świeży, pachnący bochenek we własnym domu.

(czytaj więcej)
0

Co siódmy młody Polak może być uzależniony od uczenia się

Co siódmy młody Polak może być uzależniony od uczenia się – wynika z# badań psychologa dra Pawła Atroszko. Stosunkowo bardziej narażone są kobiety. Problem dotyka też dzieci, które "znajdują się pod ogromną presją nieustannej nauki pod testy i niepopełniania błędów".

(czytaj więcej)
0

Umowa na wesele. Na te szczegóły musisz zwrócić uwagę

Jak wynika z danych BIQdata.pl, w 2020 r. zawarto w# Polsce 145 tys. Małżeństw. To o 20% mniej niż rok wcześniej. Wiele Par Młodych przełożyło wesele w związku z sytuacją pandemiczną. W jej efekcie zmienił się także sposób planowania wesel - z długoterminowego na krótkoterminowy, ograniczający się do 2-4 miesięcy. Nadal jednak organizacja wesela to zwykle spore przedsięwzięcie, w które zaangażowanych jest wiele podmiotów. By się w tym wszystkim nie pogubić, warto spisywać umowy. Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy.

(czytaj więcej)
0

Psychiatrzy są zaniepokojeni kondycją Polaków. Wpływ na to miała pandemia?

W tegoroczną jesień wchodzimy z# kiepskim samopoczuciem. Psychiatrzy podkreślają, że coraz więcej osób zwraca się do nich po pomoc - przychodzą ze stanami lękowymi, zaburzeniami depresyjnymi i szeregiem powikłań psychiatryczno-neurologicznych po przebyciu COVID-u.

(czytaj więcej)