Dziś mamy 27 grudnia 2024, piątek, imieniny obchodzą:

31 października 2024

Zmiany w prawie oświatowym. Co zakłada przyjęty projekt ustawy?

fot. pixabay

fot. pixabay

Rada Ministrów przyjęła 29 października br. przygotowany przez# Ministra Edukacji projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.

 

Najistotniejsze zmiany proponowane w projekcie ustawy dotyczą:

1. Zmiany dotyczące egzaminów (zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz przepisy przejściowe projektu):

  • przedłużenie na trzy kolejne lata szkolne tj. 2024/2025–2026/2027 braku wymogu uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. Zmiana w tym zakresie była postulowana również przez środowiska akademickie w tym Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Konferencję Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych;
  • wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w celu zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych
  • wprowadzenie możliwości wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego
  • wprowadzenie możliwości przeprowadzenia egzaminów zawodowych z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminów zawodowych, także w części praktycznej egzaminu zawodowego
  • uregulowanie w rozdziale 3c  systemów teleinformatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, tj. System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Ogólnokształcące (SIOEO) i System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Zawodowe (SIOEZ)

2. Zmiany dotyczące programów nauczania (zmiana w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty)

  • wprowadzenie od 1 września 2025 r. wymogu oznaczenia w programie nauczania dopuszczonym do użytku w szkole treści nauczania wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej. W przypadku kiedy program wychowania przedszkolnego i programy nauczania do danych zajęć edukacyjnych obejmują treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w odpowiedniej podstawie programowej – wymagane będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektorów szkół. Celem tej zmiany jest zapewnienie, aby szkolne zestawy programów nauczania nie były przeładowane

3. Zmiany dotyczące podręczników

  • wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń podręczników w postaci papierowej w przypadku wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Wymóg dotyczący zapewnienia uczniom dostępu do cyfrowego odzwierciedlenia podręcznika papierowego powinien dotyczyć wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego i ma na celu zapewnienie uczniom dostępu do zakupionego podręcznika w obu postaciach – papierowej i cyfrowej

4. Wzmocnienia roli badań edukacyjnych w polityce oświatowej

  • zmiany w ustawie o systemie oświaty i ustawie o systemie informacji oświatowej dotyczące badań edukacyjnych obejmują m.in. wprowadzenie obowiązku udziału przedszkoli, szkół i placówek w realizowanych na podstawie art. 94ba ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty krajowych i międzynarodowych badaniach edukacyjnych. Jednoczenie projekt przewiduje dobrowolność udziału dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, wychowanków i nauczycieli w tych badaniach. Udział dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym oraz niepełnoletnich uczniów i wychowanków w badaniach możliwy jest wyłącznie za zgodą ich rodziców lub opiekunów prawnych. Projekt umożliwia także Instytutowi Badań Edukacyjnych korzystanie z danych zgromadzonych w systemie informacji oświatowej, SIOEO i SIOEZ. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejsze realizowanie zadań zleconych Instytutowi Badań Edukacyjnych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Inne zaproponowane zmiany w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 

  • zaproponowano uproszczenie i przyspieszenie procedury tworzenia i likwidacji oddziałów specjalnych w podmiotach leczniczych;
  • przewidziano możliwość dostępu do prowadzonej przez Ministra Edukacji Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej również przez inne podmioty, niż tylko szkoły i placówki,  funkcjonujące w ramach systemu oświaty i go wspierające;
  • uregulowano nowy system teleinformatyczny (art. 44e) wspierający realizację przez szkoły i placówki zadań związanych z rozpoznawaniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, planowaniem i realizacją działań mających na celu realizację tych potrzeb, a także oceną efektywności tych działań
  • zaproponowano zmianę organu wydającego zgodę na prowadzenie w szkole i placówce eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego - organem wyrażającym zgodę na prowadzenie w szkole eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego będzie kurator oświaty, który pełni bezpośredni nadzór pedagogiczny nad szkołami (aktualnie zgodę na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego wydaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek dyrektora szkoły, złożony za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię). Zmiana ta będzie sprzyja decentralizacji procesu decyzyjnego i przyczyni się do skrócenia czasu rozpatrywania i wydawania decyzji w tym zakresie. Zmiana nie dotyczy szkół artystycznych oraz wydawania decyzji dotyczących kształcenia zawodowego
  • uproszczenie procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych. Zaproponowaliśmy, aby zmiany w ww. podstawach programowych, które nie spowodują m.in. zmian w nazwie zawodu lub w nazwie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie i tym samym zmiany klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego oraz zmiany w dodatkowych umiejętnościach zawodowych mogły następować po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego dla danego zawodu bez konieczności składania przez tego ministra wniosku.
  • zmianę sposobu określenia kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników i zasad przyznawania tego dofinansowania. Proponuje się, aby pracodawca otrzymywał 75% kwoty dofinansowania za 36 miesięcy nauki zawodu u pracodawcy i  przystąpienie młodocianego pracownika do egzaminu zawodowego lub czeladniczego, a także 25% kwoty dofinansowania za efekt tego kształcenia tj. za zdany egzamin
  • umożliwiono przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych dla uczniów przechodzących ze szkoły danego typu do innej szkoły tego samego typu.

Projekt ustawy zostanie w najbliższych dniach skierowany do dalszych prac w Parlamencie.

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń artykuł: 1 5

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad

    • 0 (2)

    Ja, w dniu 02-11-2024 04:48:45 napisał:

    Jakiś oszołom robi w szkołach alarmy przeciwpożarowe dziecko wróciło ze szkoły wystraszone .Rodzice zróbcie coś z tym kto wprowadza taki chory system nauczania .Z takim systemem wypad na zachód komputery wypad ze szkół .Później piszą że dziecko uzależnia się od komputerów .

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Bezpłatne kontrolowanie sprawności zawieszenia
Zezwolenie na zbieranie odpadów
od 2000PLN
Szkolenie z pierwszej pomocy
49PLN
Szkolenie z Ochrony Przeciwpożarowej
79PLN
Praca na wysokości
60PLN
Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach
500PLN
Budowa hal
Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
0

Drugi dzień świąt. Podczas mszy w kościele święci się owies

Drugi dzień świąt bożonarodzeniowych poświęcony jest# św. Szczepanowi – pierwszemu męczennikowi za wiarę chrześcijańską, znanemu z głębokiej wiary i mocy czynienia cudów. Został ukamienowany, gdy przyznał się przed sanhedrynem do wiary w Chrystusa (tradycyjna kara za bluźnierstwo).

(czytaj więcej)
0

Pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia. Jak było kiedyś?

Boże Narodzenie było zawsze uważane za święto niezwykle ważne i rodzinne#, nazywano je również Godami lub "godnimi świętami".

(czytaj więcej)
0

Szopki z bogatą tradycją. Zachwycają swoją wyjątkowowścią

Tradycja szopkarska w Krakowie trwa nieprzerwanie od XIX wieku#. Pierwotnie wykonywaniem szopek trudnili się rzemieślnicy z ówczesnych przedmieść Krakowa, szczególnie Krowodrzy i Zwierzyńca.

(czytaj więcej)
0

Tradycje Bożonarodzeniowe. Jak świętują inne kraje?

Wszystkie kraje Grupy Wyszehradzkiej mają ze sobą wiele wspólnego#, ale też bardzo wiele je różni. Przedstawiamy, jak wyglądają święta Bożego Narodzenia w Czechach, Polsce, Słowacji i na Węgrzech.

(czytaj więcej)